Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012

Μαθησιακές Δυσκολίες- ο ρόλος του Γονιού, Ελευθερία Γραμματικάκη- Άρτεμις Κανά


 ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ- Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΓΟΝΙΟΥ

Η Δυσλεξία και γενικότερα οι Μαθησιακές Δυσκολίες (Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες)δεν είναι ασθένεια...γι' αυτό και δε θεραπεύονται!!!!
Το παιδί, μέσω ειδικών τεχνικών, μαθαίνει να τις διαχειρίζεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην παρεμποδίζουν την προσωπική, κοινωνική ή και ακαδημαϊκή του ζωή και καθημερινότητα. Δεν οφείλονται σε παράλειψη των γονιών ή σε κακή ανατροφή. Ο γονιός δεν πρέπει να κατηγορεί τον εαυτό του επειδή το παιδί του έχει χαμηλή απόδοση στο σχολείο ή επειδή τα υπόλοιπα παιδιά το περιγελούν. Κατ' επέκταση, ο ΓΟΝΙΟΣ είναι αυτός που πρώτος οφείλει να βάλει το θεμέλιο λίθο σε μία σχέση βαθιάς κατανόησης, αποδοχής και υποστήριξης με το παιδί του!  

Μία διευκρίνηση είναι απαραίτητη.  Το παρόν άρθρο δεν αναφέρεται στους λεγόμενους "αδύναμους μαθητές" και στις Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Για τη συγκεκριμένη κατηγορία θα δημοσιευθεί ξεχωριστό άρθρο.

 Οι Μαθησιακές Δυσκολίες περιλαμβάνουν τρεις βασικές κατηγορίες: (α) Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Ανάγνωσης (Δυσλεξία), (β) Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Γραφής και Έραπτής Έκφρασης (Δυσγραφία) (γ) Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Μαθηματικών (Δυσαριθμησία). Οι Αναπτυξιακού Τύπου Δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά και που συνήθως προηγούνται των ΕΜΔ είναι: (α) οπτικο-αντιληπτική δυσκολία, (β) ακουστικο-αντιληπτική δυσκολία, (γ) αναπτυξιακή διαταραχή λόγου και ομιλίας (δυσφασία) (δ) αντιληπτικο-κινητική δυσκολία (δυσπραξία) και (ε) σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής ή/και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ).
Τα παιδιά με ΕΜΔ ως μαθητές παρουσιάζουν κάποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά: αποφεύγουν να διαβάσουν και να γράψουν, διαβάζουν λάθος τις γραπτές πληροφορίες, έχουν δυσκολία στην περιληπτική απόδοση κειμένων, στην παραγωγή γραπτού λόγου αλλά και στην αναδιήγηση μιας ιστορίας με την ορθή σειρά, κάνουν πολλά ορθογραφικά λάθη, έχουν φτωχό λεξιλόγιο, δυσκολεύονται στην εφαρμογή βασικών μαθηματικών γνώσεων, χαρακτηρίζονται από αδυναμία συγκέντρωσης και οργανωσης, έχουν αργούς ρυθμούς, δε δέχονται την κριτική , δεν κατανοούν εύκολα μη λεκτικά σήματα στην επικοινωνία, υποκύπτουν εύκολα στην πίεση των συνομιλήκων κ.α.

Τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες ή/και Δυσλεξία για τους παραπάνω λόγους συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα που ξεπερνούν κατά πολύ αυτά που βιώνουν με τη γραφή, την ανάγνωση, τα μαθηματικά, τη μνήμη ή τη συγκέντρωση. Φαινόμενα όπως ο στιγματισμός, η απομόνωση, η σύγκριση με συνομηλίκους, η συνεχής αποτυχία, η έλλειψη επιβράβευσης και η κοινωνική απόρριψη, μπορούν να οδηγήσουν σε ψυχολογικά προβλήματα όπως άγχος, χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη καθώς και σε πολλά είδη προβλημάτων συμπεριφοράς. Έντονα και παρατεταμένα συναισθήματα απογοήτευσης, θυμού, ντροπής ή και θλίψης συχνά οδηγούν σε ψυχολογικές διαταραχές όπως άγχος, κατάθλιψη, φοβίες, διαταραχές προσαρμογής, ύπνου καθώς και σε προβλήματα συμπεριφοράς, όπως επιθετικότητα, παραβατική συμπεριφορά και αντικοινωνικότητα. Επιπλέον, η χαμηλή αυτοπεποίθηση η οποία συναντάται συχνά στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή/και δυσλεξία, και απασχολεί πολύ τους ειδικούς, επηρεάζει και κάποιους βασικούς τομείς όπως τη δημιουργικότητα, τις σχέσεις με τους άλλους καθώς και την επίτευξη των στόχων σε προσωπικό, κοινωνικό και ακαδημαϊκό επίπεδο.

Ο ρόλος του γονιού είναι κομβικός. Η φροντίδα για έγκαιρη διάγνωση μετά την παρατήρηση του εκπαιδευτικού είναι το πρώτο βήμα. Η αρμονική συνεργασία μεταξύ των μελών της οικογένειας, του εκπαιδευτικού και του ψυχολόγου αποτελεί το θεμέλιο πάνω στο οποίο θα βασιστεί η περαιτέρω εξέλιξη του παιδιού ως μαθητή αλλά και ως ανθρώπου σε συναισθηματικό, νοητικό και ψυχολογικό επίπεδο.
Πρώτα πρώτα όμως, ακούστε το παιδί σας, παρατηρείστε το, ρωτήστε το, αποδεχτείτε το ως μοναδικό! Το ίδιο το παιδί γνωρίζει πολύ καλύτερα.....


Γραμματικάκη Ελευθερία, Φιλόλογος- Ειδική Παιδαγωγός (6977808265)

Κανά Άρτεμις, Εφηρμοσμένη Ψυχολογία Μαθησιακών Δυσκολιών (6974318428)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου