Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2012

ΟΙ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ, ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ



Πολύ λίγα πράγματα επιτυγχάνονται με την παράφορη επιθυμία, ενώ τα περισσότερα κατορθώνονται με συνετή και ήρεμη πρόνοια”, Θουκυδίδης
Η επιτυχία είναι κάτι που ορίζεται προσωπικά. Για κάποιους είναι η είσοδος σε μία σχολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, για άλλους η υψηλή απόδοση και για άλλους απλώς η συμμετοχή και η βίωση της εμπειρίας. Οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι αναγκαίο “κακό”. Η ψυχραιμία όμως και η ώριμη αντιμετώπιση τους είναι ΕΠΙΛΟΓΗ!
Τρεις είναι οι συνιστώσες της επιτυχίας:
      1. ΚΑΛΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
      2. ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ
      3. ΣΩΣΤΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ


      1. ΚΑΛΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
“Δεν μπορώ να τα καταφέρω”, “Κουράστηκα”, “Είμαι ανίκανος, δε μου αξίζει να περάσω πουθενά”
Η χρησιμοθηρική αντιμετώπιση του θεσμού της εκπαίδευσης, η βαθμοθηρία, ο εξετασιοκεντρικός χαρακτήρας, η τεχνοκρατία και το κυνήγι της καταξίωσης στην ευαίσθητη περίοδο της εφηβείας, που έτσι κι αλλιώς χαρακτηρίζεται από εσωτερικές συγκρούσεις και αμφισβήτηση, οδηγούν τους υποψήφιους στο άγχος, την εξάντληση, τη χαμηλή αυτοπεποίθηση.
Είναι στο χέρι του καθενός να τα αποφύγει και να επιλέξει τη θετική στάση. Πριν και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων πρέπει ο υποψήφιος να διαθέτει- κι αν δε διαθέτει να διαμορφώσει- θετική αυτοαντίληψη. Να βλέπει τον εαυτό του και τις προσπάθειες του θετικά, με αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του, με αγάπη και κατανόηση. Η συμβολή των γονέων με τη δική τους θετική στάση προσφέρει στήριξη και ενθάρρυνση, αφού πρώτα αποβάλουν οι ίδιοι το άγχος προκειμένου να μην αντιδρούν με τρόπο που να αγχώνει το παιδί, να το κάνει να πιστεύει ότι κρίνεται, ότι έχουν προσδοκίες από αυτό ή ότι είναι απογοητευμένοι από τη μέχρι τώρα απόδοση ή τη συμπεριφορά του.
Χρειάζεται ρεαλιστική αντιμετώπιση της κατάστασης. Ο υποψήφιος πρέπει να εκφράζει τους φόβους του, να τους συζητάει με καλοπροαίρετους ήρεμους και αισιόδοξους ανθρώπους, αποφεύγοντας τους αγχώδεις!

      1. ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ
Η άστατη διατροφή, οι λίγες ώρες ύπνου και η υπερβολική κατανάλωση καφέ δεν αποτελούν σύμμαχο στη σημαντική αυτή προσπάθεια. Αντιθέτως, μία πλήρης και ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με ξεκούραση είναι πολύτιμοι αρωγοί στο παραγωγικό διάβασμα και την καλή ψυχολογία.
Για δυνατό μυαλό ο μαθητής χρειάζεται να προσλαμβάνει τρόφιμα από όλες τις ομάδες, με έμφαση στα ψάρια, τα λαχανικά, τα γαλακτοκομικά και τα φρούτα. Τα γεύματα να είναι πολλά (πέντε), μικρά και όχι λίγα και βαριά. Δε βοηθούν στη συγκέντρωση και φέρνουν υπνηλία. Ένα πλήρες πρωινό δίνει δύναμη και διάυγεια. Ενώ το δείπνο πρέπει να είναι ελαφρύ. Η κατανάλωση καφέ ή άλλου συγγενούς ροφήματος δε συνίσταται τις βραδυνές ώρες. Για τα ενδιάμεσα γεύματα προτιμάμε φρούτα, γιαούρτι, ξηρούς καρπούς, ένα κομμάτι σοκολάτας. Το σημαντικό είναι να τηρείται πάντα το μέτρο!!
3.ΣΩΣΤΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Απαραίτητος για την έγκαιρη ολοκλήρωση της επανάληψης και την αποφυγή του άγχους είναι ο σωστός και έγκαιρος σχεδιασμός της μελέτης και του χρόνου κατά τη διάρκεια των εξετάσεων.
ΤΑ 10 ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΩΣΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
  1. Συγκέντρωση του απαραίτητου υλικού (βιβλία, φωτοτυπίες, σημειώσεις κτλ.)
  2. Ρεαλιστικό πρόγραμμα μελέτης βασισμένο στις ερωτήσεις “Σε πόσα μέρη να χωρίσω την ύλη;”, “Πόση ώρα θα μου πάρει για να διαβάσω κάθε μέρος;”
  3. Συνυπολογισμός απρόβλεπτων γεγονότων, για να μη βγω εκτός πλάνου.
  4. Μελέτη κυρίως τις πιο παραγωγικές ώρες της ημέρας (7.00΄- 12.00΄). Οι επαναλήψεις προτιμότερο είναι να γίνονται το απόγευμα (16.00΄- 19.00΄). Μία ώρα ξεκούρασης το μεσημέρι βοηθά στην ανάκτηση δυνάμεων. Το ξενύχτι μόνο άγχος μπορεί να προσφέρει.
  5. Δεκάλεπτα διαλείμματα ανά μία ώρα βοηθούν στη διατήρηση της συγκέντρωσης.
  6. Πρόβλεψη για χρόνο ξεκούρασης μετά τη μελέτη (περίπατο, κοινωνική συναναστροφή)
  7. Οργάνωση του χώρου μελέτης. Ο χώρος στον οποίο διαβάζουμε πρέπει να έχει ησυχία, τάξη και να είναι απομακρυσμένος από ραδιόφωνο, τηλεόραση, ηλεκτρονικό υπολογιστή ή κινητά τηλέφωνα που αποσπούν την προσοχή και παράγουν ακτινοβολία. Ο χώρος που προορίζεται για διάβασμα να διαχωρίζεται από το χώρο ξεκούρασης. Δε διαβάζουμε στο κρεβάτι!!!! Πιο πιθανό είναι να μας πάρει ο ύπνος παρά να βγάλουμε την ύλη...
  8. Ξεκούραση και ισορροπημένη διατροφή που θα μας επιτρέψει να αφοσιωθούμε στο διάβασμα μας χωρίς να αγχωνόμαστε για πόνους στο στομάχι κτλ.
  9. Αποφεύγουμε τους αγχωτικούς συμμαθητές ή ανθρώπους του κοντινού μας περιβάλλοντος, ιδιαίτερα όσους έχουν σβήσει από τη μνήμη την εμπειρία των Πανελληνιών.
  10. Φροντίζουμε οι ίδιοι τον εαυτό μας. Δείχνουμε κατανόηση στη μεγάλη αυτή προσπάθεια που κάνει και δεν τον κατηγορούμε διαρκώς!

Την ώρα των εξετάσεων:
  • φροντίζω να μην είναι άδειο το στομάχι μου, αλλά να έχω καταναλώσει ένα ελαφρύ και τονωτικό πρωινό
  • κάνω θετικές δηλώσεις και δείχνω εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μου
  • είμαι συγκεντρωμένος στο γραπτό μου, διαβάζω καλά τα θέματα, κατανοώ τα δεδομένα και τα ζητούμενα και απαντώ πρώτα αυτά που ξέρω ή θυμάμαι καλύτερα. Κάνω πάντα έλεγχο στο γραπτό μου!!!!Μου χαρίζει παραπάνω βαθμούς!
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ- ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου